Tuesday 19 July 2011

Mentari Petang...

Kali ni aku bermain dengan lensku mengguna manual mode. Eksperimenku tentang shutter speed dan iso.
Aku kehilangan idea... dan lensku tersimpan rapi, aku kehilangan subjek utama untuk lensku. Namun entah mengapa ketika aku bersiap untuk berjoging aku bawa juga lensku ini. Setelah selesai berjoging idea aku datang, apa kata aku bermain dengan shutter n iso dan lihat hasilnya, lagipun aku tidak mahir lagi dengan shutter speed ni. Apa lagi yang ada di hadapanku cuma sang mentari yang memancar terik kerana ketika itu walau jarum jam telah menunjukkan pukul 6.00 petang namun terik panas mentari masih terasa di kulitku. Lantas kuhalakan lensku kearah mentari... dan hasilnya....f/6.3, 1/4000sec, iso 100...


Ermmm bayanganmu... f/6.3, 1/4000 sec, iso 100



Teriknya sinar kasihmu... membakar luluh hatiku...f/6.3, 1/1250 sec, iso 100




Segaris sinar memecah kelam....f/6.3, 1/2500sec, iso 100


Sinar kasihmu membangkitkan resahku....f/6.3, 1/4000, iso 400....
Inilah hasilnya, jika shutter speed laju dan isonya kita tinggikan maka kecerahan suasana masih ada dan jika ingin merakamkan  suasana suram tetapi indahnya terletak kepada Sang Mentari adalah lebih baik jika shutter speed dilajukan (aku keliru dgn bukaan samada rendah atau tinggi bagi menentukan kelajuan jadi adalah lebih mudah jika aku menyebut laju atau perlahan) maka isonya kita rendahkah... namun aku masih belajar...banyak yang perlu aku explore... entah mengapa kasihku tertumpah di sini...(andainya ada kesilapan sila betulkan...)

No comments:

Post a Comment